Edukacja szkolna przebiega w następujących etapach dostosowanych do okresów
rozwojowych dziecka:
- etap I - klasy I - III szkoły podstawowej,
- etap II - klas IV - VI szkoły podstawowej,
- etap III - gimnazjum.
Kształcenie na pierwszym etapie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym. Ma ono charakter zintegrowany.
Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel lub nauczyciele według ustalonego przez siebie planu, dążąc do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, w tym szczególnie :
- umiejętności czytania, pisania, rachowania,
- umiejętności nawiązywania i utrzymania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi, z osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innej narodowości i rasy itp.,
- poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,
umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- rozbudzania potrzeby kontaktu z przyrodą.
Drugi etap edukacyjny - nauczanie blokowe przypada na klasy IV - VI szkoły podstawowej u uczniów na wiek 10 - 12 lat.
Jest to początek wyrastania z dzieciństwa ku młodzieńczości, czas intensywnych przemian we wszystkich sferach osobowości, zwłaszcza zaś w sferze moralnej, intelektualnej i uczuciowej.
Począwszy od II etapu edukacyjnego wprowadza się, obok przedmiotów i bloków przedmiotowych, ścieżki edukacyjne o charakterze wychowawczo - dydaktycznym :
- edukacja prozdrowotna
- edukacja ekologiczna
- edukacja czytelnicza i medialna
- wychowanie do życia w społeczeństwie.
Istotnym na tym etapie edukacji jest wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności w zakresie kluczowych standardów - czytania, pisania, rozumowania, korzystania z różnych źródeł informacji, wykorzystania wiedzy w praktyce.
Na trzecim etapie edukacji kształci się młodzież 13 - 15 letnia. To okres bardzo trudny dla uczniów, którzy w tym okresie przechodzą skomplikowaną fazę rozwoju. Wymaga to od nauczycieli pragnących uczyć w gimnazjum nie tylko wiedzy, serca i zapału, ale także cierpliwości i mądrości.
Ta mądrość to warunek konieczny, aby pomóc młodemu człowiekowi w tym okresie życia, gdy kształtowane jest jego własne, autonomiczne wnętrze, gdzie należy przejść od fazy wychowania ku samowychowania.
Uczniowie gimnazjum korzystają z dodatkowych zajęć języka niemieckiego wprowadzonego z godzin do dyspozycji dyrektora oraz z zajęć pozalekcyjnych zgodnie ze swoimi zdolnościami i zainteresowaniami.
Dla uczniów słabszych nauczyciele organizują zajęcia wyrównawcze oraz pomoc koleżeńską. Uczniowie korzystają z dobrze wyposażonego obiektu dydaktycznego i sportowego. |